Bejelentés



SZOMBAT: AZ IDŐ SZIGETE

MENÜ








Orbán Béla:

A Szombat előestéje és esti istentisztelet

A péntek esti szertartás neve:
Szombat köszöntése - kábálát sábát




A Tóra (Mózes öt könyvében leírt Törvények) két okát adja meg a szombat emlékezetének:

- A világ teremtésére való emlékezést /2.M. 20:11/
- "Köztem és Izrael fiai közt jel"... a teremtés és hetedik nap megpihenése. /2.Mózes 31:17/
- A második ok, az Egyiptomból történt kivonulásra történő emlékezés
/5.Mózes 5:15/

A szombati, ünnepi asztalon tehát ezért van két gyertya.

A szombati, családi istentisztelet minden feltételeiről a férfinek kell gondoskodni, viszont az előkészítés feladata a háziasszonyé (..de lehet és kell segíteni...), így asszonyi teendőinek része maga a gyertyák meggyújtása is.
(Ha a feleség akadályozva van, a férfi veszi át ezt a tisztet is.)

A zsidó ember mindent áldással, az Örökkévalót áldva köteles tenni.
Így hangzik el a következő áldás a gyertyák meggyújtásánál:

"Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám áser kidsánu b`micvotáv v`civánu l`hádlik nér sel sábát.

"Áldott vagy Te, Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, ki megszentelt minket parancsolataival, s meghagyta, hogy meggyújtsuk a szombat fényét".


Ezt követi egymás köszöntése: SABBATH SHALOM!

A kábálát sabbath (szombat köszöntése) előtti, péntek esti istentisztelet a zsinagógában van, ahova minden férfinek és gyermeknek kötelessége eljutni. Eközben a feleség előkészíti az otthont, ő is imában készül a szombatra, és ha teheti, kissé megpihen a fáradalmak után.
E munka valójában az Oltár előkészítése, mert a szombati asztal különösen, de minden étkezés istentisztelet, és az asztal annak oltára..., mely körül összegyűlika család Isten tiszteletére és áldására, ahol a férfi
köteles a család papjának teendőit ellátni minden időben.
A péntek esti, zsinagógai istentisztelet (mááriv) és kabbalat sábát (szombat fogadása) után tehát folytatódik a családi istentisztelet minden szombaton.
A család elénekli a hagyományos "Sálom Eléchem "kezdetű (XVII. századi ) dalt, mely egy legendára épül, miszerint a zsidó embert a zsinagógából két szolgálattaevő anygyal kíséri haza...

Ezek után az apa megáldja gyermekeit.

Fiainak mondja:
"Tegyen téged olyanná, mint Efrájimot és Manassét!"
" J`szim`chá Elohim k`Efrajim v`kiMnáse "


Lányainak pedig:
"Tegyen téged Isten olyanná, mint Sárát, Rebekát, Ráchelt és Leát."
"J`sziméch Elohim k`Szárá, Rivká, Ráchel veLeá!"


A feleség viszont áldás helyett Salamon király versét kapja dícséretként.
(Példabeszédek könyve 31: 10 - 31 )

EZEK UTÁN ASZTALHOZ ÜL A CSALÁD,...ÉS MEGKEZDŐDIK a KIDDUS (megszentelés) az örömöt kifejező borral és két szombati , szegetlen és megszentelt cipó- chálot (bárchesz) áldásainak elmondásával.

A szombati családi istentisztelet folytatódik tehát az emlékezéssel, és a megszenteléssel. Mindezt egy pohárka borral teszi a családfő, mert a bor az öröm és ünnep jelképe:

"Este volt és reggel volt.
A hatodik napon elkészült az ég és a föld és minden seregük. Ezért a hetedik napra Isten befejezte művét, és minden végzett munkától megpihent a hetedik napon, aztután megáldotta a hetedik napot, és megszentelte, mert ezen pihent meg a dolgok megalkotása után, amelyeknek működését megindította.
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk,a Világ Királya, aki a szőlő gyümölcsét teremted !
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, ki megszentelet bennünket parancsolataival, és örömöt talál bennünk, ki szeretettel és kegyesen a szent szombatot adta örökül, a Teremtés emlékművét, a napot, mely első a szent ünnepek közül, mert ez az egyiptomi kivonulás emléke is !
Bennünket választrottál, és megszenteltél bennünmket az összes nép közül, s nekünk adtad a szombatot örökül.
Áldott vagy Te Örökkévaló Isten, ki megszenteled a szombatot !"

"Vájhi erev vájhi boker jom hásisi.Vájchulu hásámájim v`háárec v`kol cváám. Vájchál Elohim bájom hásvii m`láchto áser ászá,vájisbot bájom hásvii mikol m`láchto áser ászá. Vájvárech Elohim et jom hásvii vájkádes oto, ki vo sábát mikol `láchto áser bárá Elohim láászot. Száv`réj máránán v`rabotáj.
BÁRUCH ÁTÁ ADONÁJ ELOHÉNU MELECH HÁOLÁM, BORÉ PRI HÁGOFEN.
Báruch ÁtáAdonáj Elohénu Melech HáOLám, áser kidsánu b`micvotáv v`rácá bánu,v`sábát kodso b`áhává uv`rácon hin`chilánu, zikáron l`máásze v`résit. Ki hu jom t`chila l`mikráéj kodes, zécher liciját micrájim.Ki vánu váhár`tá v`otánu kidás`tá mikol háámim, v` sábát kod`s`chá b`áhává uv`rácon hin`chál`tánu.
BÁRUCH ÁTÁ ADONÁJ, M`KÁDÉS HÁSÁBÁT."


Amikor az asztalhoz ült a család a kézmosás után a családfő a két chálát(kalácsot, barcheszt) kezébe veszi.
Kettőt, mert ez emlékeztet a dupla adag mannára, melyet a Néáp kapott a pusztai vándorlás során (2.Mózes 16:22).
Majd elmondja az áldást a felemelt két kalácsra:

"Áldott vagy örökkévaló istenünk, a Világ Királya, aki kenyeret adsz nekünk a földből."
"Baruch Ata Adonáj Elohénu Melech Há Olám hámoci lechem, min háárec."


A szegetlen két chálát (lechem misne) ezután megtörik, feldarabolják, és sóba mártva együtt fogyasztják el.
Istennek bemutatott áldozatként, hiszen a só-szövetség kötelességét és emlékezetét tartjuk ilyenkor meg.


Copyright © 2005-2008 SÓFÁR, Jesua HaMassiah-ban hívő ZSIDÓ KÖZÖSSÉG
JHVH NISSZI Szolgálat






Ingyenes honlapkészítő
Profi, üzleti honlapkészítő
Hirdetés   10
Végre értem amit angolul mondanak nekem, és megértik amit mondok.

KÖSZÖNÖM NOÉMI!